fredag 4 augusti 2017

Jag och Egon


Min relation till hästar... ja, jag kan väl knappast påstå att jag någonsin varit intresserad av hästar... Men så började ju vår dotter W rida redan som femåring och ett liv med stallskjuts varje helg drog igång.  Hon blev snabbt van att handskas med de stora djuren medan jag helst stod vid sidan om på tryggt avstånd. När det behövdes vuxenhjälp, så var det alltid Mannen i mitt liv som fick bistå med det.


 Åren går och W´s intresse för hästar betsår. Precis som min repsekt och rädsla...  Men så för snart ett år sedan så gick vi ju och blev med häst! Vår Egon! Ja, det är ju W´s häst, men hela familjen blir ju engagerad på ett eller annat sätt. Själv har jag mest ägnat mig åt att hjälpa till att packa hö-kassar, mocka lite skit och framför allt skjutsa... ;) Mannen i mitt liv han har blivit så modig att han utan problem hämtar in Egon från hagen och ryktar och kratsar hovar. Ja, han har faktiskt ridit några gånger också!


Själv har jag kommit så långt att jag faktiskt kan gå in i hans box, om W är med där inne, för att hjälpa till att titta till något litet sår eller så, som han dragit på sig.  Men jag vill gärna ha koll på utgången ;)  Fast gosa med honom genom box-dörren, det går hur bra som helst! ;) 


Men idag hörni... plötsligt händer det! Jag och W har pratat ett tag om att "modell-fota" Egon för att göra någon förstoring att ha hemma... idag åkte vi ut och gjorde 
slag i saken. Så när W hade ryktat honom och gjort honom fin, så åkte kameran fram. Och eftersom det är W som är bäst på ISO, bländare och allt vad det nu heter, så fick hon göra inställningarna på "storkameran".  Själv höll jag i Egon. Ja, jag blev nästan förvånad själv när jag hörde mig erbjuda mig att hålla i honom! ;)  Klart jag var tvungen att be W ta några bilder med "lill-kameran" också som bildbevis haha! Ja, men ni ser ju vad stolt jag ser ut! Ni skulle sett min nöjda min när jag sedan "blev tvungen" att leda honom upp i hagen igen, eftersom W  behövde ta ut en annan häst också ;) 


Men steget till att själv rida... nej, det är nog rätt långt. De är ju lite "påhittiga" de här djuren och kan ju få för sig att "busa" lite med en, om man så säger... ;) Men jag är nöjd med min insats idag i alla fall! Och så måste jag ju visa er hur söt han är i sitt zebramönstrade flugtäcke! =) Själv hade jag praktiska leopardmönstrade byxor från Fritidsfabriken, något jag aldrig hade trott att jag skulle sätta på mig... än mindre visa mig i, i matbutiken (som jag gjorde efteråt) , eller på bloggen för den delen... ;) 



Maria

7 kommentarer:

  1. Härligt när man kliver utanför sin comfort zone och lyckas så där! Snart rider du också :-) (Säger hon som inte vad fram och bak på en häst är :-) )

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Grattis till att ha kommit en liten bit på väg att övervinna rädslan..!!! Och så vacker han är, Egon!
    Vår lilla Herr Larsson blev sparkad i huvudet i hagen av en häst i förrgår... i huvudet! Han klarade sig, helt osannolikt med en sprucken läpp - änglavakt tänker jag!! Men så kan det gå när man står bakom och bara busar och skäller i hagen... Hädanefter får han vara kopplad där..!! Så var försiktiga om Ni har Ferry lös med Er i hagen.
    Önskar Er en finfin lördag, kram Kate
    PS. Däckstolarna är riktigt snygga, och såna plädar vill jag också ha... :)

    SvaraRadera
  3. Underbart vacker häst, det är stora djur så är man inte van med dem så förstår jag rädslan, skönt att du kommit en bit på väg att övervinna den. Byxorna va snygga. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Å va fina ni är ihop!!!
    Å du, jag tycker du är modig som vågar, men framförallt modig som berättar om det.
    Jag är ju med mamma till en dotter som rider och älskar hästar så jag förstår dina känslor.
    För mig har det dessutom blivit värre med rädslan än när hon började för 5 år sedan...
    Kanske skulle en del gå över om jag satte mig på hästryggen igen efter alla år, för jag tyckte ju med om det när jag var barn/ungdom..
    Hopaps du får en fin o härlig lördag!
    Kram Anna, som laddar för att börja jobba på måndag igen..... ;)

    SvaraRadera
  5. Väldigt fina bilder på dig och hästen. Kram från Rektorskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Kram till dig med! Känns konstigt att svara dig här och inte på din blogg... Men du kanske kommer tillbaka!? ;) =)
      Kram/Maria

      Radera
  6. Åh vilka vackra bilder på dig och Egon! Det är så bra gjort att ta tjuren vid hornen och våga! Lite KBT över det hela...Vad är det värsta som kan hända? :-)

    Kram,

    Ha det gott!

    Anneli i Dalarna

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...